Föddes i Linköping. Uppvuxen med pianospelande pappa musikälskande mamma som ständigt hade Country n’ Western musik på skivspelaren.

1976 Flyttade till New York. Största idol var Elvis när alla andra lyssnade på den nyinkomna punken och klassiska rocken. Hade 30 Elvis-skivor.

1977 Fick den första elgitarren av en kompis farbror, en vintage Hofner klädd i beige skinn som jag några år senare rev av och spraymålade svart inför den talangtävling jag och mitt band vann när vi framförde Hold the line med Toto utanför Los Angeles. Låten avslutades med att jag smällde gitarren i scengolvet så att halsen gick av och de kromtäckta mickarna flög av till publikens jubel. Runt 1987 fanns samma gitarr på top100-listan i guitarplayers lista på mest ovanliga vintagegitarrer. Den kändes.

1979 Los Angeles och studier på High school. Lärde mig den amerikanska livsstilen fullt ut - rock ‘n roll. Mycket gitarr. Den första av många Gibson guror inköptes - en 1976 Gibson Explorer. Skateboard, tjejer, parties, sport, baseball, amerikansk fotboll, musik, sol och bad.

1981 Spelade i flera band, oftast Black Sabbath, som liksom AC/DC började slå ordentligt. Jag gick hos amerikansk gitarrlärare Ron Anfuso. Våra morsor skjutsade runt oss med Marshall-lådor, gitarrer och allt. Jag tog körkort när jag var 16 och bytte genast den lilla gula första bilen jag fick till ett vrålåk - en fabriksorange 1970 Plymouth Roadrunner med en storblocks V8 som växlades av en pistolgreppsförsedd spak i äkta trä.

1983 tågluffade över hela Europa i 2 månader och fick smak för andra musikstilar. I en musikaffär i Milano lärde jag mig en annan typ av rytmik på akustisk gitarr. Besökte en bouzouki-affär i Grekland i Aten. Han hade aldrig hört något skruva på disten på full volym förut, sprang och hämtade ouzo och någon på lagret - han började lira bozouki, ngn annan gitarr och jag Van Halen-riff på elgitarr.

1983 US-festivalen, Van Halen, Scorpions, Ozzy, Quiet Riot, Judas Priest mfl - en fantastisk upplevelse! Såg Van Halen och flera andra världskända band på lokala klubbar Hollywood-klubbar, bla på Sunset boulevard.

1985 Studerade harmonilära och komposition med en utlänsk kompositör och dirigent. Började förstå arrangemang och låtstruktur bättre. Läste partitur och fick jobba med klassisk musik för första gången.

1986 Pluggade jazzgitarr med en f.d A-elev från skolan Berkley i USA. Fick insikt i uppbygnad och intervalllära samt avancerad motorikteknik.

1987 Flyttade till Los Angeles för att studera på GIT. Efter prover kom jag in på level A och fick mr Frank Gambale som huvudlärare. Andra kurser leddes av Paul Gilbert, Scott Henderson och Jennifer Batten, bla känd som Michael Jacksons gitarrist. De jobbade aktivt som artister medan de var lärare. Lärde känna många musiker som jag fortfarande har som goda vänner. Bl.a. en spelkompis från basprogrammet BIT, Keith Brian, som var en av de bästa musikerna på skolan och som tidigare spelat med Red Hot Chilipeppers trummis Chad Smith. Träffade Peter Norstedt, en enormt duktig trummis från PIT som efter hemkomst till Sverige var med och bildade Blacksmith Mk2.

1989 Flyttade hem till föräldrahemmet i Linghem igen. Bandet hängde med. Varje torsdag kom med bil och tåg sångaren Per Englund (Motherload) från Örebro, Mats Pettersson från Stockholm, och Peter Norstedt från Sala för att repa i replokalen/studion känd som Magasinet i Linghem. Projektnamn ”Garbo”. Började bygga förstärkare med Lasse Printz.

Jag och Peter flyttade till Stockholm. Kom in på en ljudteknikerutbildning i Örebro, där jag studerade i ett år. Träffade Niklas Flyckt ( Britney Spears, Clay Aiken, Jennifer Brown mfl ) som var huvudlärare och gav mig mycket inspiration och kunskap om allt som har med ljudteknik att göra.

1992 Peter får jobbet som trummis med "Erika" i hennes liveband. Jag träffar och börjar umgås med Yngve Malmsteen. Vi spelar och festar ihop mycket. Han har sitt nu helsvenska band i Stockholm som repar i Wennergren center. Jag har min gitarr-rigg där under tiden skivan "The seventh sign" spelades in.

Spelade in bandet 220VOLT på 24 kanaler i en gammal analog studio. Följde sedan med dem på ett antal live-spelningar som ljudtekniker, i bl.a. Finland och Baltikum. Gjorde flera gitarrjobb i studio åt andra och medverkade på flera skivor och demo´s.

Coverbandet Jurassic Priest skapades, som enbart spelade Judas Priest. Medlemmar i bandet var Peter Ohlander (220V) på gitarr, jag på gitarr, Patrik Ekelöv, Blacksmith Mk1, på bas, Ricky Evensand från Soilwork på trummor samt Per Englund från Blacksmith och Motherload på sång. Gästartister på bandets populära livespelningar var bla. Mats Leven (Swedish Erotica och Malmsteen) samt Göran Edman (Madison, Glory och Malmsteen). Jurassic Priest spelade bla på den klassiska rockklubben Melody's sista stora arrangemang innan det stängde 1996.

1993 Grundade musikförlaget Mezzaluna Music. Undervisar gitarr på Medborgarskolan i Solna samt håller föreläsningar om inspelning och MIDI teknik på Kulturama i Stockholm.

Stort ögonblick när Toto var här på 90-talet, Toto-bandet, skivbolaget, några specialinbjudna gäster däribland jag, kul att få höra exakt vad Steve Lukather tyckte och tänkte om gitarrspel och ljud och annan musik.

Skrev förlagskontrakt med flera bolag. Började jobba med Göran Edman i studion. Efter ett möte med sångaren och basisten Glenn Hughes (Deep Purple och Whitesnake) ombads vi presentera låtförslag på en ballad till en kommande skiva. Låten "Take me home" färdigställdes och presenterades för Glenn på ett hotellrum vid Mariatorget några veckor senare. Ett häftigt ögonblick.

Gjorde mängder av gitarr-jobb åt folk - gitarrpålägg alla musikstilar, bl.a. åt Rednex. Började även spela in reklam och viss produktionsmusik. Grunderna till Blacksmith Mk2 arbetades fram. Gjorde en skiva åt Worldclass.

Bilderna är klickbara

1998 Komponerade en spinningskiva åt Mats “Kalix” Jonsson till fitnessmässan i Älvsjömässan. och fick smak för träningsformen. Utbildade mig till certifierad instruktör på World Class 2007 och använde min egen musik i passen.

Börjar samarbete med flera andra låtskrivare och utforskar flera olika musikstilar. Twain - sångaren Thomas Emblad gör nu sina första insatser någonsin efter att ha upptäckt sin kompetens på röstområdet. Basisten Claes Fille Lindström (Attack) fullgör låtskrivartrion som skrev och spelade in uppåt tjugo låtar. En del av det blev Blacksmith-material, en del blev Twain-material. Inspelningar som Thomas senare skulle använda för att få leadsång jobbet i bandet FATAL SMILE.

1998-2001 Jag skrev som producent och huvudlåtskrivare på två olika skivkontrakt med metalprojektet Blacksmith. Det första med Japanska JVC-VICTOR (Major) som avsåg hela Asien, det andra med tyska Massacre Records (Major) som avsåg hela Europa med undantag för Sverige där den första skivan distibuerades under den egna skivettiketten, SunDance Records. Musikförlaget Blacksmith Songs Scandinavia startades och ”Once upon a star” släpptes med stort releaseparty på Hard Rock Café i Stockholm i Mars 2000. Blacksmith spelade även in en video för singellåten ”Last In Line” samt uppträdde LIVE i TV4 på toppen av Hötorgsskrapan i direktsänd tv med låten ”Come On”.

Kuriosa o fakta:

1999 Alla trumljud som hörs på detta album är de första från det idag världskända ljudbiblioteket Toontrack "Drumkit from Hell" och dessa producerades av ingen mindre än grundaren av Toontrack, Fredrik Thordendal från bandet Meshuggah som också var delaktig i att mixa skivan tillsammans med Bobby och Lars Johansson (Rammstein, Slayer, Pain mfl). Skivan släpptes över hela världen mellan 1999 och 2000. Den fick strålande betyg i pressen vilket ställde krav på att ett liveband engagerades.

2001 Bandmedlemmarna strävade åt olika håll och bandet upplöstes som grupp för tillfället. Låtskrivarearbetet i studion fortsatte dock med de sångaren Per Englund och bassisten Phil Lindström.

2002 Mixade en skiva med bandet Wisdom Call 2000 som var sångaren i hårdrocksbandet "Narnia", Christian Rivel´s soloprojekt. Gästspelade bla på deras cover av Europe-låten "Wings of tomorrow". Gjorde flera reklam- och originalmusik jobb åt företag och artister.

2003 flyttade tillbaka till Linghem efter att gamla lokalen i Magasinet åter blev ledig. Studiobygget färdigställdes som kom att bli Mezzaluna Music nya lokaler med utsikt över den östgötska slätten.

2006 Cyklade Vätternrundan för första gången 2006, 30 mil på cykel i ett svep. Nästa steg och utmaning var “En svensk klassiker”, dvs även Vansbrosimmet, Lidingöloppet 30 km och Vasaloppet 9 mil. Allt under ett kalenderår utan avbrott. Något jag är mycket stolt över att ha klarat av. Har sedan dess fortsatt att jobba som instruktör, på flera gym och inom andra träningsformer.

2006 Linköpingsbandet MarysCreek blir utan gitarrist efter att ha fått skivkontrakt med tyska majorbolaget MTM. Jag blir anlitad och skriver, spelar in och producerar sedan samtliga gitarrer på skivan. Dessa tillsammans med basen spelas in i nystartade "CRIMELAB" i Linghem som nu finns i nya lokaler. Trummorna spelas in i Linköping tillsammans med Danne Argenius (Teknisk Chef Arenabolaget). Skivan mixades sedan av ökände Fredrik Nordström i Studio Fredman i Göteborg ( In Flames- Dream Evil-Hammerfall.The Haunted-Opeth mm). Plattan “Some Kind Of Hate” släpptes som en wide release 2007 och fick strålande recensioner, med efterföljande spelningar i Linköping, Göteborg och Stockholm med promotion på radio BANDIT med Ian Haghland (Europe). Tyvärr strävade vi i gruppen åt olika håll och vi gick skilda vägar.

2009 Började blåsa liv i Blacksmith igen. Vi hade ytterligare en eller en och en halv skiva klara, och har nu 2 klara i materialväg. Ligger och ska göras i ordning.

2010 Flyttar ut på landet till Ånestad och börjar bygga upp studioverksamheten i Vita Huset.